– ETAPP 1

Startskottet smäller och loppet är igång. Första etappen börjar relativt lugnt men efter några kilometer sätts benen på prov då du ska ta dig upp för både Stampberget och Slåttdalsberget. Därefter väntar en lång utförslöpa ner till kusten och ut till den yttersta av Tärnättholmarna.

START – SKRATTABBORTJÄRN

De första cirka 6 kilometerna är relativt lättsprungna. De första 3 kilometrarna går längst grusväg så att alla får chansen att komma in i just sitt tempo. Men det lutar sakta uppför så var sparsam med krafterna När du väl når Skuleskogens Entré Väst så kommer klungan ha splittrats upp och du kan hålla din egna takt.

Den första delen i nationalparken går längst spont men efter någon kilometer övergår den till en slingrande stig som snart når Skrattabbortjärnen.

SKRATTABBORTJÄRN – SLÅTTDALSSKREVAN

Efter Skrattabbortjärn börjar det snart stiga och innan du vet ordet av springer du på kalottbergets kala klippor som spolades rent av havet för tusentals år sedan. När du når toppen av Stampberget kan du en klar dag blicka ut över en stor del av världarvet Höga Kusten.

Från Stampberget går leden sedan brant nedför till Slåttdalen. Här svänger du höger och passerar två klapperstensfält innan du viker vänster för att ta dig upp längst blå led tillSlåttdalsberget. Även från Slåttdalsberget (som du kommer passera ännu en gång om någon kilometer) är utsikten hänförande.

Sträckan ner för Slåttdalsberget är väldigt brant så ta det försiktigt, annars finns risk att du inte får uppleva Slåttdalsskrevan som väntar bara några hundra meter bort.

SLÅTTDALSSKREVAN – TÄRNÄTTHOLMARNA

Väl framme vid Slåttdalsskrevan följer du gul led och den närmsta kilometern går över stora stenblock som den senaste istiden rivit med sig. Håll koll på vart du sätter fötterna och tänk på att vissa stenar kan sitta lösare än man tror. När du så når sjön Tärnättvattnet övergår stenarna till en skön stig och du sätter kurs norrut ner mot havet. Efter totalt cirka 13 kilometers löpning springer du över Skravelbäcken och här kan du fylla på vatten på egen risk. (Vi kan som arrangör kan garantera vattnets renlighet just under Höga Kusten Trail men under århundranden har människor njutit av vattnet och varje år dricker cirka 60 000 vandrare och löpare i Höga Kusten av den friska bäcken).

Snart når du havet och svänger av höger och tar sikte på Tärnättholmarna. Några stigar lockar upp tillbaka mot berget men följ hela tiden stigen som löper närmast havet och stränderna. Väl vid den sista av Tärnättholmarna väntar den första checkpointen och lite energipåfyllning (vid tärntättholmarna finns ingen vätska – fyll på vatten vid Skravelbäcken ca 2 km innan Tärnättholmarna)

– ETAPP 2

Den andra etappen startar lugnt på den yttersta av Tärnättholmarna och går via Näske Fäbodar. Men sedan blir det tufft. Ordentligt tufft. Nu ska du tillbaka upp till Tärnättvattnet, Slåttdalsskrevan och Slåttdalsberget – totalt nästan 4 kilometer av uppförslöpning. Väl uppe på Slåttdalsberget går det slingrande nedför längst stigar hela vägen till Entré Syd.

TÄRNÄTTHOLMARNA – NÄSKE FÄBODAR

Den andra etappen startar precis vid början av den yttersta av Tärnättholmarna. När du väl sprungit in på fastlandet igen tar du sikte på Näske Fäbodar. Du följer stigen du nyss sprang på men svänger sedan av vänster bort mot Näske Fäbodar. Stigen är relativt plan och du får ytterligare tid att pumpa bort eventuell mjölksyra hela vägen till de gamla fäbodarna.

NÄSKE FÄBODAR – SLÅTTDALSSKREVAN

Nu du. Nu ska benen få sig en omgång. Från Näske Fäbodar väntar en cirka 4 kilometer lång uppförslöpa. Du springer upp till Tärnättvattnet och följer sedan samma stig som du tidigare sprang på i motsatt riktning upp genom Slåttdalsskrevan. Väl genom skrevan fortsätter du ner genom Slåttdalen – vi gör alltså INTE en andra sväng upp på Slåttdalsberget då det riskerar att bli trängsel på vägen upp för Slåttdalsberget.

SLÅTTDALSSKREVAN – ENTRÉ SYD

Från Slåttdalsskrevan springer du ner genom Slåttdalen- Med kvicka fötter parerar du för rötter som slingrar sig över stigen och där det blir för tekniskt utmanande kan du alltid nyttja sponten. Du kommer fortsätta rakt ner mot kusten vilket innebär att du INTE kommer att komma ut vid Entrén Vid Entré Syd utan du kommer att komma en liten bilväg upp från Kälsviken. På så sätt undviker vi att störa parkeringen vid Entré Syd.

– ETAPP 3

När du väl ger dig ut på den tredje etappen kommer du att ha avverkat 25 kilometer i en otroligt utmanande terräng. Vilken tur då att du kan se fram emot 10 kilometer relativt lugnare löpning längst Höga Kustenleden mellan Skuleskogen och Skuleberget.

ENTRÈ SYD – KÄL

Från Checkpointen vid Entré Syd följer du en grusväg några hundra meter innan du springer in på Höga Kustenleden på din högra sida. Höga Kustenleden går först en liten sträcka i skogen innan den återigen ringlar ut och blir en del av den grusväg som efter cirka 2,4 kilometer för dig igenom byn Käl. Här viker Höga Kustenleden av till höger och så även du.

KÄL – HÅLMYRAN

Mellan Käl och Hålmyran bjuder Höga Kustenleden på skön löpning, mestadels på plan mark. Det finns några luriga avstickare men här har vi sett till att snitslat så du inte ska tappa fart. Passa på att njut av de slingrande stigarna och en något lättare terräng än övriga etapper. (Det blir nämnligen värre ganska snart.)

HÅLMYRAN – SKULEBERGET

Från Hålmyran ser du snart Skuleberget torna upp sig. Men du har en bit kvar. Du ska även följa Höga Kustenleden över E4:an. Ja du läste rätt, du kommer passera motorvägen så var försiktig. Det är dock väldigt god sikt åt båda hållen (annars hade man inte vågat lägga leden över vägen) – men ta ändå god tid på dig och var försiktig när du korsar. Väl på andra sidan kan du öka takten igen, här följer du en gammal handelsväg hela vägen tills du kommer till Naturum Höga Kusten och checkpointen borta hos Tero och Latte som driver Via Ferrata klättringen. Stanna till, fyll på vätskedepåerna – för nu väntar loppets tuffaste utmaning – Skuleberget.

– ETAPP 4

Du står vid foten av Skulebergets östra fot. Framför dig kan du ha de tuffaste 8 kilometerna du någonsin har sprungit. Men vet du vad, det är fullt möjligt.

SKULEBERGET – TOPPSTUGAN

Efter att laddat med energi hos Via Ferrata grabbarna är det dags att knyta åt skorna. Nu väntar kraftprovet. Du ska ta din första tur upp till toppen av Skuleberget. Denna gång via den norra stigen upp. För att komma dit springer du tillbaka åt samma håll där du kom ifrån men svänger vänster vid skylten som säger – just det – Toppstuga. Stigen är brant och den är tuff. Halvägst upp kommer du fram till ett vindskydd där du kan ta dig lite tid att pusta ut och vända dig om och njuta av utsikten. Sedan bär det av igen.

Du följer de blå prickarna upp för berget och du kommer märka när du kommer till toppen för stigen leder in på en trallad ramp. Där svänger du vänster och efter 30 meter springer du av och följer prickarna hela vägen till Toppstugan. Grattis, nu är det bara en vända kvar.

TOPPSTUGAN – FRILUFTSBYN

Från Toppstugan följer du blå markering ner för berget (Höga Kustenstigen). Första delen går på det kala Skulebergets topp men snart viker det av nedför genom den lummiga södra sidan och når återigen kala klipphällar på Litoberget (sitter ihop med Skuleberget). Snart är du framme vid FriluftsByn. De sista 50 meterna i nedfarten mot FriluftsByn kommer få trappor till hösten så räkna med lite halkigt underlag den passagen.

FRILUFTSBYN – TOPPSTUGAN

Från FriluftsByn sätter du av mot Dalstugan och viker av rätt upp längst slalombacken. Benen kommer skrika om nåd. Men vet du vad. Du kommer klara det. Om bara några hundra meter så kommer du sträcka armarna över huvudet och avlossa ett vrål som skulle skrämt de legendariska Skulerövarna. Du klarade det! F-n vad du är bra!

UPPLEV VÄRLDSARVET >>

Under loppen får du uppleva några av Höga Kustens verkliga höjdpunkter.

FÖRELÄSNINGAR >>

Under helgen kan du ta del av spännande föreläsningar och seminarier.

SKÖN GEMENSKAP >>

En stor del av upplevelsen är den härliga gemenskapen före, under och efter loppen.

DELTAGAR PM >>

Här hittar du detaljerna inför Höga Kusten Trail 43k.

HK TRAIL 43k >>

Ta mig tillbaka till översikten för Höga Kusten Trail 43k.