ETAPP 2 – 9 km

Den andra etappen startar lugnt på den yttersta av Tärnättholmarna och går via Näske Fäbodar. Men sedan blir det tufft. Ordentligt tufft. Nu ska du tillbaka upp till Tärnättvattnet, Slåttdalsskrevan och Slåttdalsberget – totalt nästan 4 kilometer av uppförslöpning. Väl uppe på Slåttdalsberget går det slingrande nedför längst stigar hela vägen till Entré Syd.

Tärnättholmarna – Näske Fäbodar

Den andra etappen startar på den yttersta av Tärnättholmarna. När du väl sprungit in på fastlandet igen tar du sikte på Näske Fäbodar. Stigen är relativt plan och du får ytterligare tid att pumpa bort eventuell mjölksyra hela vägen till de gamla fäbodarna.

Näske Fäbodar – Slåttdalsberget

Nu du. Nu ska benen få sig en omgång. Från Näske Fäbodar väntar en cirka 4 kilometer lång uppförslöpa. Du springer upp till Tärnättvattnet och följer sedan samma stig som du tidigare sprang på i motsatt riktning upp genom Slåttdalsskrevan och upp till toppen av Slåttdalsberget. När du står där på toppröset bör du faktiskt kosta på dig att stanna till och njuta – ovasett om du tänker springa, jogga eller snabbvandra dig imål.

Slåttdalsberget – Entré Syd

Från toppen av Slåttdalsberget springer du ner längst den blå leden och kommer så fram till ett stort klapperstensfält där du tar av vänster mot Entré Syd. Nu lämnar du kalottbergens klippor och ger dig än en gång in i den djupa Skuleskogen. Med kvicka fötter parrerar du för rötter som slingrar sig över stigen och där det blir för tekniskt utmanande kan du alltid nyttja sponten. Innan du vet ordet av är du framme vid målet för den andra etappen – Entré Syd.

Läs mer om varje etapp:

Etapp 1: Start – Tärnättholmarna: ca 16 kilometer >>
Etapp 2: Tärnättholmarna – Entre Syd: ca 9 kilometer >>
Etapp 3: Entré Syd – Skuleberget/Via Ferrata: ca 10 kilometer >>
Etapp 4: Skuleberget/Via Ferrata – Friluftsbyns Toppstuga: ca 8 kilometer >>
Total sträckning ca 43 kilometer.