ETAPP 1 – 16 km

Den första etappen börjar lugnt men efter några kilometer sätts benen på prov då du ska ta dig upp för både Stampberget och Slåttdalsberget. Därefter väntar en lång utförslöpa ner till kusten och etappen avslutas ute på den yttersta av Tärnättholmarna.

Start – Skrattabbortjärn

De första cirka 6 kilometerna är relativt lättsprungna. De första 3 kilometrarna går längst grusväg så att alla får chansen att komma in i just sitt tempo. Men det lutar sakta uppför så var sparsam med krafterna När du väl når Skuleskogens Entré Väst så kommer klungan ha splittrats upp och du kan hålla din egna takt.

Den första delen i nationalparken går längst spont men efter någon kilometer övergår den till en slingrande stig som snart når Skrattabbortjärnen.

Skrattabbortjärn – Slåttdalsskrevan

Efter Skrattabbortjärn börjar det snart stiga och innan du vet ordet av springer du på kalottbergets kala klippor som spolades rent av havet för tusentals år sedan. När du når toppen av Stampberget kan du en klar dag blicka ut över en stor del av världarvet Höga Kusten.

Från Stampberget går leden sedan brant nedför till Slåttdalen. Här svänger du höger och passerar två klapperstensfält innan du viker vänster för att ta dig upp längst blå led tillSlåttdalsberget. Även från Slåttdalsberget (som du kommer passera ännu en gång om någon kilometer) är utsikten hänförande.

Sträckan ner för Slåttdalsberget är väldigt brant så ta det försiktigt, annars finns risk att du inte får uppleva Slåttdalsskrevan som väntar bara några hundra meter bort.

Slåttdalsskrevan – Tärnättholmarna

Väl framme vid Slåttdalsskrevan följer du gul led och den närmsta kilometern går över stora stenblock som den senaste istiden rivit med sig. Håll koll på vart du sätter fötterna och tänk på att vissa stenar kan sitta lösare än man tror. När du så når sjön Tärnättvattnet övergår stenarna till en skön stig och du sätter kurs norrut ner mot havet. Efter totalt cirka 13 kilometers löpning springer du över Skravelbäcken och här kan du fylla på vatten på egen risk. (Vi kan som arrangör inte garantera vattnets renlighet men under årens lopp har de flesta besökarna njutit av den friska smaken).

Snart når du havet och svänger av höger och tar sikte på Tärnättholmarna. Några stigar lockar upp tillbaka mot berget men följ hela tiden stigen som löper närmast havet och stränderna. Väl vid den sista av Tärnättholmarna väntar den första checkpointen och lite energipåfyllning.

Läs mer om varje etapp:

Etapp 1: Start – Tärnättholmarna: ca 16 kilometer >>
Etapp 2: Tärnättholmarna – Entre Syd: ca 9 kilometer >>
Etapp 3: Entré Syd – Skuleberget/Via Ferrata: ca 10 kilometer >>
Etapp 4: Skuleberget/Via Ferrata – Friluftsbyns Toppstuga: ca 8 kilometer >>
Total sträckning ca 43 kilometer.